Ako dopadnú voľby 2023 z hľadiska SEO?
Aký bude výsledok volieb 2023? To je otázka ktorá zaujíma aspoň polovicu Slovenska a preto som si urobil prehľad záujmu o politické strany za posledné 2 roky z pohľadu SEO. Analyzoval som kľúčové slová, počet vyhľadávaní a percentuálne zmeny vo vyhľadávaní. Ďalej som hľadal spojitosti medzi vyhláseniami politikov, bombastickými titulkami článkov médií v online priestore, či rôznymi kauzami, ktoré rezonovali spoločnosťou. Uvedené čísla naznačujú trendy z hľadiska SEO.
Ako som si urobil prieskum volieb 2023
Podľa predvolebných prieskumov agentúr Sanep, AKO, Focus volieb 2023 som si vybral politické strany, ktoré majú podľa prieskumov najviac percent a majú podľa prieskumu okolo 5% a viac. Použil som nástroj Keyword planner a zadal som kľúčové slová, ktoré ma napadli. Kľúčové slová, ktoré som zadal nájdete pri každej politickej strane. Výsledky som si stiahol do excelovskej tabuľky. Uvádzam najpočetnejšie vyhľadávania, upozorňujem na výrazné zmeny, komentujem, čo mohlo podľa môjho názoru ovplyvniť zmenu v správaní ľudí vo vyhľadávaní. Štatistiku záujmu o jednotlivé politické strany a ich lídrov som urobil z vlastného záujmu s tým, že možno tieto čísla budú zaujímať aj vás. Prieskum som urobil 3.9.2023, spracoval a tu je výsledok…
Aké politické strany nájdete v štatistike
Smer SD
Progresívne Slovensko
Hlas SD
Republika
OĽaNO/Za ľudí/KÚ
SaS
KDH
Sme rodina
SNS
Smer SD
Zadané kľúčové slová: smer, strana smer, smer sd, fico, blanár, richter, blaha
Na základe čísel je viac než pravdepodobné, že strana SMER SD rastie a klesá podľa toho či klesá alebo rastie záujem o jej predsedu Róberta Fica. Pán Fico je z hľadiska vyhľadávania dokonca populárnejší než strana samotná. Druhým mužom vo vyhľadávaní je Ľuboš Blaha a tretím Juraj Blanár. Tlačovky ktoré vedie Róbert Fico sú tiež populárne, aj keď cez leto 2023 sledovanosť klesla. Najväčšie vrcholy vyhľadávania dosiahol Smer SD v podaní Róberta Fica, keď vyzval opozíciu proti podpisu obrannej dohody s USA vo februári 2022 a keď ho NAKA obvinila zo založenia a zosnovania zločineckej skupiny v apríl 2022. Z dlhodobého hľadiska je strana Smer SD vyhľadávaná približne rovnako, nemá nejaké výrazné zmeny vo vyhľadávaní.
Progresívne Slovensko
Zadané kľúčové slová: Michal Šimečka, Progresívne slovensko, PS, Lucia Plaváková, Michal Truban, Tamara Stohlová, Tomáš Valášek
Progresívne Slovensko síce v priemere nemá rovnaký výtlak ako Smer SD, ale od začiatku roka vytrvalo stúpa a behom leta dosiahlo podobný objem vyhľadávania ako Smer SD. Predseda Progresívneho Slovenska Michal Šimečka nemá ani zďaleka takú popularitu ako Róbert Fico. Dvojkou je Michal Truban a trojkou Tomáš Valášek. Môžem sa len domnievať, že asi strana trochu zaspala po predchádzajúcich voľbách, keď sa nedostala do parlamentu, alebo jej médiá nedali dosť priestoru na vyjadrenie názorov. Popravde sa skôr prikláňam k prvému, pretože prvé vyjadrenia aj na ich stránkach sú práve z januára 2023 a od tej doby stúpajú. Osobne na základe štatistických čísiel by som očakával, že strana v roku 2019 zdvojnásobí úsilie a bude komentovať situáciu aj mimo parlamentu, ale nestalo sa. Záujem vo vyhľadávaní za posledné mesiace rastie najrýchlejšie zo všetkých politických strán a nie je pochýb, že jej bude patriť , pri tomto SEO trende vyhľadávania, minimálne druhé miesto vo voľbách 2023.
Hlas SD
Zadané kľúčové slová: Peter Pellegrini, Zuzana Dolinková, Denisa Saková, Richard Raši, Erik Tomáš, strana Hlas, Hlas SD, Hlas sociálne demokracia, Hlas
Hlas SD je jednoznačne strana jedného muža a ním je Peter Pellegrini absolútne a bez debaty. Počet vyhľadávaní jeho osoby je niekoľko násobne vyšší ako názov strany. Ďalej si dobre vedú Daniela Saková a Erik Tomáš ako dvojky a v poradí štvrtá je Zuzana Dolinková. Hlas SD zažiaril vo vyhľadávaní naposledy v marci 2023, keď záujem o stranu stúpol 3-násobne vyhláseniami o recepte na znižovanie ceny potravín a zastavenie chaosu vo vláde. Ako to dopadlo netuším, ale čísla záujmu vyhľadávania politickej strany Hlas SD spadli naspäť do vyjazdených koľají.
Hnutie Republika
Zadané kľúčové slová: strana republika, republika, Milan Uhrík, Milan Mazurek, Miroslav Suja, Ondrej Ďurica, hnutie republika
Hnutie Republika sa vo vyhľadávaní môže oprieť o populárneho Milana Mazureka, následne o Milana Uhríka a Miroslava Suju. Vo vyhľadávaní je vidieť, že majú pevnú základňu voličov, ktorá sa viac-menej nemení. Občasné zvýšenie vyhľadávania je založené najmä na vyjadreniach Milana Uhríka s pomocou médií, ktoré pridávajú vždy nafúknuté titulky. Záujem vo vyhľadávaní o stranu Hnutie Republika od marca 2023 neustále postupne rastie.
OĽaNO/Za ľudí/KÚ
Zadané kľúčové slová: oľano, Igor Matovič, Roman Mikulec, Anna Záborská, Veronika Remišová, Remišová, za ľudí, Richard Vašečka, kresťanská únia
Igor Matovič suverénne vedie rebríček o najvyhľadávanejšieho politika Slovenska za posledné 2 roky. Môže sa spoľahnúť okrem seba na Romana Mikulca, Facebook a Annu Záborskú v tomto poradí. A to si nerobím srandu, čísla jednoducho nepustia, stačí pozrieť na výsledok. Záujem vo vyhľadávaní zvýšilo odvolanie Igora Matoviča z postu premiéra a neskôr demisia z postu ministra financií. Pred voľbami to zatiaľ vyzerá tak, že záujem o stranu Obyčajní ľudia vo vyhľadávaní postupne, avšak nijak výrazne, klesá.
Veronika Remišová má svojich fanúšikov a tí ju zaručene budú voliť. Dá sa povedať, že zároveň jej osoba pomáha strane Za ľudí v tomto predvolebnom boji.
Kresťanská únia ako politická strana nemá dosť vyhľadávaní, aby pomohla tomuto zoskupeniu. Trochu som zmätený, že pani Záborská figuruje ako poslankyňa aj v Oľano aj v KÚ, ale asi je dôležitejšie, že má podporu svojich voličov.
SaS
Zadané kľúčové slová: sas, sloboda a solidarita, Richard Sulík, Branislav Gröhling, Jana Bittó Cigániková, Mária Kolíková, Vladimíra Marcinková, Marián Viskupič
Richard Sulík je určite najpopulárnejší politik strany SaS. Druhým je Branislav Gröhling a treťou je Mária Kolíková. Marián Viskupič sa ťažko hodnotí, keďže má menovca Jozefa Viskupiča. Najväčšiu pozornosť si strana vyslúžila, keď Richard Sulík kritizoval vládu za chaos v decembri 2022. Momentálne sa záujem o stranu zvolna zvyšuje, no v rukách to bude mať pán Sulík.
KDH
Zadané kľúčové slová: kdh, kresťanskodemokratické hnutie, Milan Majerský, Jozef Hajko, Martina Holečková, František Mikloško
Politická strana KDH má svoju históriu aj pevnú základňu voličov. Oprieť sa môže o postavu slovenskej politiky Františka Mikloška, ale z trendu vyhľadávania usudzujem, že je to také uistenie sa, že stále kandiduje. Líder Milan Majerský síce vzbudzuje záujem vo vyhľadávaní vyhláseniami o LGBT komunite a vzal si na mušku liberálov, ale či mu tieto témy budú pred voľbami stačiť, to neviem pretože vo vyhľadávaní nerastie ani on, ako osoba, ani KDH dosť rýchlo.
Sme rodina
Zadané kľúčové slová: sme rodina, Boris Kollár, Milan Krajniak, Peter Pčolinský, Petra Krištúfková, Jozef Vašuta, Jozef Lukáč
Záujem o osobu Borisa Kollára pred letom stúpol, len sa ťažko z vyhľadávania hodnotí, či pre jeho politické témy alebo súkromný život. Každopádne záujem o stranu pomaly rastie, len či to nie je spôsobené záujmom o vyjadrenie Borisa Kollára. Vo vyhľadávaní ďalej figuruje Milan Krajniak a Petra Krištúfková, ktorej osobný život médiá a sociálne siete neprimerane rozoberajú, tým pani Krištúfkovej stúpa počet vyhľadávaní za mesiac.
SNS
Zadané kľúčové slová: sns, slovenská národná strana, Andrej Danko, Milan Garaj, Dagmar Kramplová, Ján Krišanda, Tomáš Taraba
Andrej Danko a Tomáš Taraba sú jasní lídri vyhľadávania. Strana SNS medziročné stúpa, no trend vyhľadávania cez leto klesal. Najčastejšie témy, ktoré dvíhajú záujem vo vyhľadávaní strany SNS sú migranti, vojna na Ukrajine a kritika európskej únie a súčasnej vlády. Celkovo je strana vo vyhľadávaní bez nejakých dramatických výkyvov.
Poradie politických strán na základe SEO Trendov
Zjavne pôjdem proti prúdu, ale SEO trendy vyhľadávania naznačujú, že poradie a zisk percent môže byť trochu iný ako tvrdia prieskumy.
Nech sa páči, tak to vidím ja ako SEO konzultant na základe SEO trendov vyhľadávania.
Výsledky volieb 2023 na základe čísiel vo vyhľadávaní:
Jozef Milčík
PPC špecialista | SEO konzultant | Analýza dát
Venujem PPC reklamám, SEO, stratégiám obchodu, rozvoju osobnosti, občas vytvorím nejakú webovú stránku, ale musím povedať, že najviac ma zaujímajú dáta. Baví ma pozorovať správanie ľudí v online priestore. Najradšej píšem články, ktoré sú motivačné a aplikovateľné v reálnom živote.
Sledujte ma na Linkedin: