Ako si založiť e-shop bez chýb

máj 6, 2022 | Stratégia budovania značky

Máte skvelý nápad a rozhodnete sa ho pretaviť do zisku. Prvé, čo Vás napadne je e-shop. Bez premyslenia si založíte e-shop a po 2-3 rokoch zistíte, že to nejak nefunguje. Prvotné nadšenie je preč, už ste skúsili aj pár freelancerov a agentúr, minuli ste aj dosť peňazí. A stále úspech neprichádza.  Prečo? Asi je niekde chyba. Ako si založiť e-shop bez chýb?

Stratégia, plán

Ak si prečítate životopisy úspešných a slávnych ľudí drvivá väčšina z nich mala nejaký plán. Niektorí z nich mali jasne stanovený cieľ a postup, ale drvivá väčšina aspoň vedela prečo to chcú urobiť a obklopila sa odborníkmi, ktorí vedeli ako.

Kopírovanie

Prvé, čo „slovač“ napadne je kopírovanie. Síce nám to umožňuje sa ľahko adaptovať v cudzom prostredí, no Google preto nemá veľké pochopenie. Prečo nehovorím vyhľadávač? Jednoducho pre jeho dominantné postavenie na trhu. Garantujem Vám, že aj dve rovnaké stránky nebudú mať rovnaké výsledky predaja. Dôvodom je, že „Googlebot“ Vám prelezie stránky a ľahko zistí kto je autor a kto nelegálne kopíroval, koho posunie vyššie vo vyhľadávaní a koho za to penalizuje.

    Prieskum trhu

    Pred 15 rokmi stačilo založiť e-shop, naplniť ho výrobkami a kde sa vzal, tu sa vzal – úspešný e-shop bol na svete. Uvedomte si, že po Covide sa trh zmenil. Definitívne! Všetko zutekalo do online sveta alebo ešte len zuteká. Nie, nie je to móda, je to zmena, ktorú buď akceptujete a budete predávať služby, výrobky, tovar alebo to môžete rovno zabaliť. Konkurencia je veľká! Dôrazne odporúčam si urobiť prieskum trhu – aká je konkurencia, akú mám konkurenčnú výhodu, komu to budem predávať a prečo by to mali kúpiť. Ak si myslíte, že sa to nejak utrasie a založíte si e-shop bez plánu bude Vás to stáť nemalé úsilie, nervy, čas, peniaze a prinajhoršom zdravie….Welcome to the hell!  

    E-shop riešenia

    Prvý základný krok, aby ste si mohli e-shop založiť, je kúpiť si doménu. Moja doména je www.seotrends.sk a kúpil (prenajal na rok) som si ju od správcu domén, ktorý mi ju aj spravuje. Druhý krok je vybrať si riešenie, pomocou ktorého vytvorím webovú stránku a ktoré naplní moje očakávania.

    Na trhu existujú 3 druhy riešenia e-shopu:

    • E-shop na mieru – neodporúčam pre začínajúce e-shopy
    • Open source riešenie – napríklad WordPress, Prestashop… sú vhodné pre zdatnejších užívateľov, ktorí si dokážu implementovať moduly, alebo aspoň vedia základy programovania
    • Krabicové riešenia – šablóny e-shopov, ideálne riešenie skoro pre všetkých, odpadne vám veľa starostí a cena je prijateľná, príklad Shoptet, Webnode..

    Odporúčam začať krabicovým riešením, keď narastiete a budú Vám chýbať funkcie, prejdite na open source riešenie a keď ani to nebude stačiť, tak prejdite na e-shop na mieru.

      Analýza SEO

      Nejeden podnikateľ počul o SEO, že je ho potrebné robiť a že sa zadarmo dostanete na prvú stranu vyhľadávania. Čo je SEO sa dočítate tu.  Optimalizácia pre vyhľadávače, Vás bude stáť čas, veľa času. Študujte, tvorte obsah – text, podcast, video, grafiku, fotky na Vaše webové stránky a postupne za 2-3 roky sa posuniete na predné pozície. Áno je to zadarmo! Druhou možnosťou je, že niekomu zaplatíte, aby to urobil za Vás a Vy sa budete venovať obchodu. Vyberte si.

      Potrebujete v prvom rade získať „SEO mapu“, ktorá Vám poslúži na tvorbu a stratégiu online marketingu. Vyhľadáte si všetky slová na základe ktorých by mohli potenciálni zákazníci Váš tovar, výrobok, službu nájsť. Sú to pre Vás kľúčové slová, ktoré musíte použiť, aby ste organicky dostali ľudí na Vašu stránku.

        Marketingový plán

        Stratégia marketingu slúži na to, aby ste neboli prekvapený, prečo Vám to nejde. Aj keď budete mať najlepšiu službu na svete, keď o Vás nikto nebude vedieť,  tak to aj dopadne. Zvážte všetky dostupné komunikačné kanály a stanovte si rozpočet. Nie, že si urobíte e-shop a zistíte, že nemáte peniaze na marketing. To je ako mať luxusné auto a nemať na benzín…. 

        Ako sa hovorí, „2x meraj a raz rež“, nič nepodceňujte a ani si od toho nesľubujte. Cieľ je, aby bolo o Vás počuť, aby Vás bolo vidieť. Nespoliehajte sa len na jeden kanál.

        SEO je povinnosť!

          Dá sa to zvládnuť bez peňazí?

          Dá sa to zvládnuť s minimálnymi nákladmi? Samozrejme dá, pokiaľ Vás e-shop neživí a Vy venujete každú voľnú chvíľu tvorbe obsahu. Bude to trvať len pár rokov. Prečo tak dlho? Je tu veľký tlak na platené pozície. Čo to znamená sa dočítate aj v tomto článku o SEO, kde rozoberám koľko klikov je z ktorej pozície vyhľadávania. Ak však máte v úmysle vidieť do roka nejaký hmatateľný výsledok, musíte počítať s investíciou do platenej reklamy.

            Výhody SEO oproti výhodám PPC

            Aký komunikačný kanál si vybrať?

            To je na dlhšiu debatu, záleží aj od sortimentu a služby, ale v zásade platí:

              • SEO – platíte len SEO konzultantovi, ten Vám povie, čo máte urobiť, ale Vy musíte investovať čas
              • Sociálne siete – uvedomte si, že sociálne siete sú v prvom rade sociálne siete a až potom môžete niečo predávať, ponúkať. Dobrú skúsenosť mám s tovarom a službami každodennej potreby (potraviny, hygienické potreby, móda, remeselníci).
              • Google Ads – reklama vo vyhľadávaní. Uvedomte si, že je to aukcia. Relevancia vyhľadávania a výška ponuky za klik rozhodne. Možno to bude znieť tvrdo, ale ak nebudete investovať minimálne od 500-1000€ mesačne aspoň 6 mesiacov, tak nemáte proti konkurencii šancu. Platí to pre väčšinu biznisu, neplatí pre lokálny dosah. Zase na druhú stranu, ak niekto vie dobre nastaviť účet, ste odsúdený na úspech! Tento spôsob je ideálny aj na expanziu do zahraničia. Ale aj tu platí, že bez práce nie sú koláče.
              • Tlač – výborné pre odborníkov, špecializované firmy a lokálny biznis. Klasická platená reklama v tlači, alebo aj v online magazínoch vie byť stále účinná. Rádovo od desiatok po stovky eur.
              • Amazon – toto je už iná káva pre veľký biznis v nemecky a anglicky hovoriacich krajinách. Z môjho pohľadu je to taká produktová sociálna sieť. Dá sa ho samozrejme využiť aj v malom, ale len v určitom segmente.
              • Cenové porovnávače – ak máte tovar za najnižšie ceny, tak je to pre Vás ideálny priestor. Riešia sa tu stratégie ako v nákupných centrách – nalákam ťa na zľavu a snáď kúpiš niečo aj mimo toho, čo si pôvodne chcel. Niekomu to pomôže, inému nie.
              • Rozhlas, televízia – stále účinné, čo myslíte kde reklamuje Google, Facebook?  

              Publikum

              Všetci sú moji zákazníci. No ani náhodou milý podnikateľ. Tí, ktorí u teba nakúpili a im podobní sú tvoji zákazníci. Ostatní, a to si buď istý milý živnostník, na teba z vysoka ….

              Vytvorte si persóny, typy osôb, ktoré by mohli u Vás nakupovať. Na tom postavte marketing. Keď to neviete, Google ads pomôže, ale bude Vás to niečo stáť, no budete mať istotu.

                Google nástroje

                Tieto neplatené nástroje potrebujete na uľahčenie práce s viditeľnosťou webovej stránky vo vyhľadávaní:

                Čo je Google Analytics – sledujete návštevnosť na e-shope, mieru prekliku, správanie, účinnosť reklám atď.

                Čo je Google Mechant center – správa produktov, keď chcete predávať na Google, ale robiť nákupné kampane v Google Ads

                Čo je Google Ads – reklamná platforma, ktorá umožnuje zobrazovať reklamy vo forme text, video, obrázok vo vyhľadávaní a partnerských webových stránkach

                Čo je Search console – o viditeľnosti a indexovaní stránky, odhalí aj niektoré chyby na stránke

                Čo je Tag manager – keď chcete merať čokoľvek na Vašej stránke pomocou nasadených kódov

                  Nákupný košík

                  Spravili ste všetko pre to, aby potenciálny zákazník si naložil nákupný košík. Avšak nedokončí nákup. Kde je chyba?

                   

                  • Informácie – požadujte len informácie, ktoré nevyhnutne potrebujete k nákupu, nič navyše
                  • Platba – máte všetky platby, ktoré zákazník obľubuje? Dobierka, kreditná karta, Google pay, Apple Pay, prevod…
                  • Kuriér – aké prepravné spoločnosti máte? Viete, že ľudia si nevyberajú len podľa prepravnej spoločnosti, ale aj ktorý kuriér k nim chodí?
                  • Miesto – nie všetci sa chcú nechať od kuriéra cepovať, len aby im odovzdal balík. Box, pošta, odberné miesto sú alternatívy, máte ich?

                    Zobrazovanie e-shopu na mobile

                    Správne zobrazovanie na mobilných zariadeniach je absolútna povinnosť, ak nechcete strácať zákazníkov.

                    Platí pre všetky e-shopy!

                      Zážitok ako z návštevy predajne

                      Technológie idú dopredu, nebráňte sa tomu. Akékoľvek novinky, ktoré pomôžu predaju, berte všetkými desiatimi. Napríklad prečítať si etiketu na fľaši, detail materiálu, ako by ste vyzerali v klobúku, či okuliaroch, všetko sa počíta, čo zvýši zážitok zákazníka z nakupovania.

                        E-mail marketing

                        Reklamné systémy sú dobrí pomocníci, ale zlí páni. Jediným najväčším pokladom sú pre Vás kontakty na zákazníkov. Prečo ich nevyužiť? Posielajte e-maily, keď máte čo povedať, v opačnom prípade to bude len spam.

                          Ako si udržať zákazníkov

                          Ako téma by to vystačilo na ďalší článok, no napomôcť by Vám mohlo pár otázok a tipov:

                          • Prečo by som mal u Vás nakúpiť zase u Vás?
                          • Ľudia nekupujú lacno, chcú kupovať dobre.
                          • Komunikujte know-how, ste odborníci? Pretavte to na konkurenčnú výhodu.
                          • Vyhodnocujte ciele, sledujte štatistiku. Keď niečo robíte dobre, čísla Vám to povedia.
                          • Správne nastavené ceny. Musíte byť v zisku! Ako sa chcete ďalej rozvíjať? Príliš vysoko nikto nekúpi, príliš nízko rovná sa nízka kvalita.
                          • Testujte pravidelne e-shop. Vychytajte muchy!

                          Ak máte pocit, že sa predsa len potrebujete poradiť, poradím Vám online. Pošlite mi požiadavku cez kontaktný formulár

                          alebo

                          ma požiadajte cez môj mentorský profil na growni.sk.

                            Jozef Milčík

                            Jozef Milčík

                            PPC špecialista | SEO konzultant | Analýza dát

                            Venujem PPC reklamám, SEO, stratégiám obchodu, rozvoju osobnosti, občas vytvorím nejakú webovú stránku, ale musím povedať, že najviac ma zaujímajú dáta. Baví ma pozorovať správanie ľudí v online priestore. Najradšej píšem články, ktoré sú motivačné a aplikovateľné v reálnom živote.

                            Jozef Milčík

                            Jozef Milčík

                            SEO konzultant | Google Ads | PPC reklamy

                            Vitajte v digitálnom vesmíre, kde stratégia marketingu a analýza dát sú mojou vášňou. Som SEO konzultant, PPC špecialista, ktorý sa nebojí výziev a inovácií. Srdce môjho digitálneho sveta bije pre tvorbu príbehov za pomoci dát a vytváranie stratégií, ktoré nie sú len o viditeľnosti, ale o konverziách a úspechu.

                            Moja práca nie je len o číslach; s dátami pracujem ako s nástrojom na vytváranie pútavých príbehov. Stratégie marketingu sú pre mňa šachovou partiou, kde každý ťah je dôležitý. S kreativitou a analytickým myslením vytváram cesty k cieľom, sledujúc, ako sa každý klik a konverzia stávajú príbehom úspechu.

                            Online marketing nie je len profesiou, ale vášňou, ktorú žijem. Moja práca nie je len o výsledkoch, ale o vzrušujúcej ceste objavovania, inovácií a rastu pre mojich klientov. V mojom svete nie je miesto pre priemernosť, len pre excelentnosť v digitálnom marketingu.

                            Cookies a analýza dát e-commerce

                            Cookies a analýza dát e-commerce   Súbory cookies tretích strán (third-party cookies) sú súbory cookie, ktoré vytvára webová stránka, ktorú neprezeráte priamo. Tieto súbory cookie sú obvykle vytvárané reklamnými spoločnosťami alebo analytickými službami, ktoré...

                            Ako zviditeľniť stránku na Google?

                            Ako zviditeľniť stránku na Google, teda ako zlepšiť jej pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania, môžete použiť niekoľko osvedčených postupov v oblasti optimalizácie pre vyhľadávače (SEO - Search Engine Optimization). Tu sú niektoré kľúčové kroky... Takto sa začínajú všetky...

                            Dall-E : Štúdia Vianoce

                            Naučiť sa pracovať s DALL-E môže byť ako otvoriť dvere do sveta plného nekonečnej kreativity. Predstavte si, že máte schopnosť okamžite vizualizovať akýkoľvek nápad, ktorý vám príde na myseľ, bez potreby rozsiahlych grafických zručností. Môžete experimentovať s...

                            Lokálne SEO

                            V oblasti digitálneho marketingu sa lokálne SEO ukazuje ako kľúčový nástroj pre firmy, ktoré si prajú zvýšiť svoju online viditeľnosť a dosiahnuť cielené obchodné výsledky. S mojou špecializáciou v lokálnom SEO, poskytujem prispôsobené a inovatívne stratégie, ktoré sú...

                            SEO pre advokátske kancelárie, advokátov a právnikov

                            SEO pre advokátske kancelárie, advokátov a právnikov nie je vo svete digitálneho marketingu žiadnou novinkou. Práve naopak. V dnešnej digitalizovanej ére je online prítomnosť pre advokátske kancelárie kritická. Mnohé advokátske kancelárie majú skvelých právnikov,...

                            SEO eshop: 20 rýchlych tipov, ktoré zvládne aj začiatočník

                            SEO pre eshop čo to je? Pre tých, ktorí začínajú s online predajom, môže byť svet SEO zdanlivo zložitý. Preto som spísal základné a hlavne jednoduché body, ktoré vám pomôžu pochopiť a urobiť prvé kroky pre úspešnú SEO stratégiu v oblasti e-commerce. Nech vám mojich 20...

                            Vianočný Coca-Cola kamión 2023 a jeho cesta

                            S blížiacim sa obdobím sviatkov sa vianočný kamión Coca-Cola objavuje ako maják sviatočnej vianočnej nálady a veselosti. Vianočný kamión s bohatou históriou siahajúcou už do minulého storočia sa stal synonymom ducha dávania, šírenia dobrej nálady a vytvárania trvalých...

                            SEO Trends 2024 držte krok s inováciami

                            SEO trends 2024 sledujem s očakávaním a verím, že oblasť SEO optimalizácia pre webové vyhľadávače bude pre online podnikanie stále kľúčovejšia. S každým rokom sa vyvíjajú algoritmy vyhľadávačov a správania sa užívateľov, a preto je nevyhnutné držať krok s najnovšími...

                            Migrácia webových stránok z hľadiska SEO

                            Migrácia webových stránok na nový CMS (systém manažmentu obsahu) je nevyhnutnou súčasťou života firemnej webovej stránky alebo e-shopu. Raz sa každý úspešný, rastúci e-shop dostane do situácie, kedy je potrebné zvážiť či zabezpečenie, dizajn, organizácia webových...

                            PPC Trends 2024 v digitálnom marketingu

                            V rýchlo sa rozvíjajúcom prostredí digitálneho marketingu je pre úspešné PPC kampane nevyhnutné optimalizácia podľa aktuálnych PPC trendov. V roku 2024 je nastavených niekoľko trendov, ktoré majú zmeniť spôsob, akým firmy pristupujú k inzercii „Pay per click“ s...