Analýza dát Google Analytics 4, Tag manager a Search console
Základom prevádzkovania e-shopu je zisk. Čo je však dôvodom, že niektoré online obchody prosperujú, iné stagnujú a veľká skupina doslova „padá na hubu“? Môžete tomu hovoriť zákon džungle, alebo pravidelne opakujúce sa recesie v obchodnom prostredí, kde prežijú len tí najsilnejší! Avšak ako na to pripraviť e-shop a kontinuálne ho rozvíjať? Odpoveďou je meranie, štatistika, dáta.
Stratégia bez stratégie
Začiatočníckou chybou je začať biznis bez stratégie, bez reálneho prieskumu. Volá sa to aj „Hurá systém“. Na slovenskom trhu je veľmi populárny a dovolil by som tip, že je to okolo 90% všetkých založených e-shopov. Prežijú len tí, ktorí dokážu vlastné chyby vyvažovať dostatkom financií. Na základe vlastných skúseností viem, že každému raz dôjde trpezlivosť a peniaze.
Týchto pár viet sa nebude dobre čítať a labilným povahám odporúčam preskočiť. Najväčšou brzdou zmeny ste vy sami, vlastníci e-shopov a webových stránok, pretože ste 100% presvedčený, že ich máte v perfektnom stave a v stave absolútnej dokonalosti. Pýtam sa ale na základe čoho, ste o tom presvedčený, že sa nedá už nič zlepšiť? Väčšinou na základe subjektívneho pocitu, že veď tam chodia ľudia a každý je môj zákazník. Musím nesúhlasiť.
Každý jeden človek na slovenskom alebo inom trhu nemôže byť váš zákazník. Keby ste predávali aj bežný výrobok ako je mlieko a chlieb, určite sa nájde nejaká skupina ľudí ktorí ho nepijú z osobných alebo zdravotných dôvodov. Zrazu to už nie je každý, že?
Ako získať dáta pomocou Google nástrojov
Základom pre meranie dát každej webovej stránky sú tieto nástroje:
- Google Analytics 4
- Google Tag manager
- Google Search console
Čo je Google Analytics 4?
Google analytics 4 (GA4) je nástroj na meranie zapojenia sa vašich návštevníkov webových stránok do rôznych činností podľa marketingového modelu
„SEE-THINK-DO-CARE“.
Fáza SEE – základom je dať svetu vedieť o vašom e-shope, webovej stránke, byť videní, budovanie povedomia značky, záujem potenciálnych zákazníkov
Fáza THINK – základom je, že potenciálni zákazníci teraz už o vás premýšľajú ako možnosti, kde nakúpia alebo si objednajú službu, ste v užšom výbere, začínajú navštevovať vašu webovú stránku
Fáza DO – prichádza prvý nákup, konverzia, vyplnenie formulára, komentár, hodnotenie, už máte zákazníka, čo má skúsenosť s vašou firmou
Fáza CARE – začínate sa starať o zákazníkov, chcete aby sa pravidelne vracali, máte záujem udržať ich pozornosť
Najväčším prínosom GA4 je meranie dát webovej stránky a aplikácie v jednom, pokročilé merania na základe udalostí, cesty zákazníka od začiatku až po konverziu, nastaviteľné reporty podľa preferencií, či spracovanie veľkých dát.
Čo je Google Tag manager?
Google Tag manager je nástroj na správu vašich nasadených meraných kódov, ktoré posiela do GA4 (Google Analytics 4), aby ste mali dáta na meranie udalostí. Využíva sa najmä z dôvodu jednoduchej, rýchlej, efektívnej práce s nasadzovaním kódov bez potreby vkladania týchto kódov jednotlivo a za pomoci správcu alebo vývojára stránok. Univerzálny kód Tag managera sa nasadí raz a následne si ďalšie kódy na meranie viete pohodlne nasadiť sami a najmä je v tom poriadok, teda viete, čo meriate.
Čo je Google Search console?
Gooogle search console je nástroj na optimalizovanie viditeľnosti webových stránok. Nástroj vás upozorňuje na chyby stránok, na rýchlosť stránok, ako sa stránky zobrazujú na počítači alebo na mobilných zariadeniach. Dokonca ho môžete použiť ako základný nástroj na vyhodnocovanie SEO, alebo môžete vidieť na aké kľúčové slová sa zobrazuje vaša webová stránka.
Aké typy meraní sa dajú nastaviť v Google Analytics 4?
Predtým než začnete nastavovať udalosti, o ktoré máte záujem, aby návštevník webovej stránky vykonal, je potrebné urobiť základné nastavenia, vylúčiť internú návštevnosť, prípadne vylúčiť odkazy na vašu stránku, ktoré pre vás nemajú hodnotu.
Základné údaje ktoré môžete sledovať sú:
- Demografické údaje – krajina, región, mesto, jazyk, vek, pohlavie, záujmy
- Zariadenia – typ zariadenia, operačný systém, prehliadač, rozlíšenie obrazovky
- Akvizícia používateľov – zdroj, platforma odkiaľ k vám ľudia prišli, koľko, nový návštevník, vracajúci sa,
- Zapojenie – automaticky sa sleduje vstupná stránka, prehliadanie stránok, čas, scrollovanie
- Nákup – nákup je automaticky, postup ako vloženie údajov, výber platby a doprava, vloženie do košíka….atd. je potrebné nastaviť
- Udržanie zákazníka – sledovanie, či sa zákazníci vracajú, zoradenie podľa skupín
Najčastejšie pokročilé merania sú:
- Sledovanie záujmu o určitú časť web stránok
- Sledovanie kliknutí na konkrétne tlačidlo
- Hĺbka scrollovania pri článkoch
- Kopírovanie textu alebo časti textu
- Vyhľadávanie v rámci vašich webových stránok
- Aké slová sa najčastejšie hľadajú
- Kopírovanie alebo klikanie na telefónne číslo
- Kopírovanie alebo klikanie na email
- Interakcie s formulárom
Ako zlepšiť meranie
Aby meranie bolo relevantné, je potrebné mať dostatočnú návštevnosť na stránkach. Keď ste nový e-shop, nová webová stránka je potrebné zabezpečiť návštevnosť platenou reklamou, ale tú odporúčam aj zavedeným stránkam. Využite PPC reklamu napríklad na Google Ads alebo na sociálnych sieťach.
Využite služby SEO konzultanta, alebo sa pozrite na moje odporučenia, na čo všetko by ste mali myslieť pri zlepšovaní webových stránok. Zvýšite tým samozrejme organickú návštevnosť.
Pokiaľ máte väčší rozpočet riešte heat mapu, teda nástroj na vyhodnocovanie záujmu o konkrétne miesta na vašej webovej stránke.
26 zlepšení e-shopu ako zvýšiť zisk
Záverom
Buďte hlavne trpezlivý a neposudzujte vývoj na základe 100 kliknutí na jeden výraz. Je to vývoj. Postupne vychytávajte chyby, miesta kde sa vám strácajú zákazníci. Vyhodnocujte prečo nenakupujú, porovnávajte sa často s konkurenciou, aby ste mohli robiť veci lepšie, hodnotnejšie. Nezáleží, čo predávate, alebo akú službu ponúkate, ale akú pridanú hodnotu k tomu pridávate.
Jozef Milčík
PPC špecialista | SEO konzultant | Analýza dát
Venujem PPC reklamám, SEO, stratégiám obchodu, rozvoju osobnosti, občas vytvorím nejakú webovú stránku, ale musím povedať, že najviac ma zaujímajú dáta. Baví ma pozorovať správanie ľudí v online priestore. Najradšej píšem články, ktoré sú motivačné a aplikovateľné v reálnom živote.