Čo je SEO a prečo ho riešiť?
Ak máte web stránku alebo e-shop, tak ste určite počuli o výraze SEO. V prenesenom význame to znamená viditeľnosť na webe. Myslíte si, že veď máte peknú, funkčnú, dokonca aj responzívnu stránku, tak načo by som mal riešiť SEO alebo platiť SEO konzultanta. Jednoducho preto, aby Vás bolo vidieť. Vysvetlenie v článku.
Čo je SEO?
SEO je skratka z anglického „ Search Engine Optimization“, teda optimalizácia pre vyhľadávače. Zďaleka sa nejedná len o Google, ale o akýkoľvek nástroj, ktorý dokáže niečo vyhľadávať ako napríklad – Seznam, Bing, Facebook, Instagram, Youtube..atd. To, že všetci rozprávajú o Google je jeho absolútnou dominanciou na trhu. To znamená, že ak chcete, aby Vás bolo vidieť musíte sa zobraziť na prvej strane vyhľadávania. V online svete koluje vtip, že ak chcete niečo schovať, dajte to na druhú stranu vyhľadávania Google…
SEO je oblasť marketingu, ktorá sa prelína s analytikou, copywritingom, projektovým riadením a stratégiou, reklamou, technickým nastavením webu, jednoducho so všetkým, čo Vám pomôže sa prirodzene zviditeľniť a stať sa autoritou vo Vašom obore.
SEO spadá do kategórie internetového marketingu, online marketingu, nazvaného SEM. Search Engine Marketing je prepojenie medzi organickým vyhľadávaním (SEO – optimalizácia pre vyhľadávače) a platenou reklamou PPC.
Prečo sa mám zobrazovať na prvej strane vyhľadávania?
Mali by ste v prvom rade vedieť pár faktov o prvej stránke vyhľadávania na Google:
- 32% všetkých klikov je z prvej pozície vyhľadávania, je to 10x viac v porovnaní s 10 pozíciou vyhľadávania a to sa stále bavíme o prvej strane
- Keď niekto hľadá konkrétny produkt alebo službu v 92% prípadov si vyberie na prvej strane
- Na prvých päť výsledkov vyhľadávania klikne 68% užívateľov
- Siedma až desiata pozícia majú približne rovnaký počet klikov, teda každá po 3% zo všetkých klikov
- Na prvej strane vyhľadávania je toľko informácií, že 50% ľudí nepotrebuje organicky prejsť na Vašu stránku, takže šanca na preklik sa znižuje, alebo si posilníte pozíciu platenou reklamou
- 75% užívateľov nikdy neprejde na druhú stranu vyhľadávania, pretože už našli, čo hľadali a to už nie je vtip!
Graf pozícii vyhľadávania:
Zdroj Backlinko
Prečo pracovať na SEO?
SEO je dlhodobá stratégia a jej skutočný prínos je, že sa stanete autoritou vo svojom obore, či „lovebrandom“ obľúbenou značkou zákazníkov.
Ďalšie výhody:
- Prvá strana Google – nikto Vám ju negarantuje, ani Google, ale vytrvalou prácou a SEO aktivitami ju môžete dosiahnuť
- Cielenie – oslovíte len ľudí, ktorí sa o Váš produkt, službu zaujímajú
- Dlhodobý úžitok – na SEO buď pracujete alebo nie, ale z toho, čo vylepšíte budete mať dlhodobý profit
- Plnohodnotný web – budete mať taký web, ktorý rieši problémy zákazníka. Ak potrebuje zákazník zavesiť obraz – kúpi kladivo a háčik, ak to zákazník nevie, tak si objedná službu.
Onpage SEO a Offpage SEO
SEO – Optimalizácia pre vyhľadávače sa dá jednoducho na dva základné piliere – Onpage SEO a Off page SEO. To čo zlepšujeme na našich vlastných stránkach ako napríklad kľúčové slová, je Onpage SEO, ktorého produktom je zlepšenie pozícií vo vyhľadávaní, či miery preklikov.
Onpage optimalizácia:
- Štruktúra webu – logické nastavenie stránok a podstránok webu, aby potenciálny klient našiel rýchlo a účinne to čo hľadá a urobil akciu
- Technické nastavenie webu – rýchlosť webu, aby sa web správne zobrazoval na všetkých zariadeniach (mobil, tablet, PC)
- Obsah – aby zákazník našiel odpovede, riešenia, produkty prostredníctvom textu, videa, zvuku, obrázkov
- Kľúčové slová – aby Vás aj niekto našiel
- Nastavenie nadpisov, URL adries, meta popisov
Všetko, čo robíme mimo stránok s cieľom zlepšiť povedomie o webovej stránke je Offpage optimalizácia.
Offpage optimalizácia:
- Linkbuilding – iná stránka odkazuje na Vašu stránku. V slovenských reáliách sú často výmeny odkazov alebo čo je horšie nakupované odkazy. (mlyny google melú pomaly, ale isto a raz na to môžete doplatiť) Ideálne je, aby ste vytvárali taký obsah, na ktorý sa bude odkazovať prirodzene
- Viditeľnosť značky – musí sa o Vás písať, musia Vás vyhľadávať, keď to ináč nejde tak aj cez reklamné články
- Registrácie firmy – v rôznych katalógoch firiem, mapách a podobne
Ako začať SEO?
Ideálne je si urobiť prieskum ako sa Váš produkt, služba vyhľadáva. Zostavte si zoznam kľúčových slov a dajte im prioritu. Na základe toho si zostavte štruktúru webových stránok, vytvorne nadpisy, texty a začnite písať blog, točiť videá, kreovať obrázky, fotky alebo nahrávať podcasty.
Stanovenie správnej marketingovej stratégie býva náročné. Ak máte pocit, že je to vhodnejšie zveriť do rúk odborníka, SEO konzultanta, kontaktujte ma.
Jozef Milčík
PPC špecialista | SEO konzultant | Analýza dát
Venujem PPC reklamám, SEO, stratégiám obchodu, rozvoju osobnosti, občas vytvorím nejakú webovú stránku, ale musím povedať, že najviac ma zaujímajú dáta. Baví ma pozorovať správanie ľudí v online priestore. Najradšej píšem články, ktoré sú motivačné a aplikovateľné v reálnom živote.